GTS-LL301 GPS Tracker: informatie, review en advies

GTS-LL301 GPS tracker

Weet je niet welke GPS tracker je moet kopen? Maak de gratis GPS tracker Keuzehulp. Beantwoord 6 vragen en krijg direct, gratis, een persoonlijke aanbeveling!

Ben je op zoek naar een hoogwaardige GPS tracker waarmee je een voertuig (zowel privé als zakelijk) kan tracken? Dan is de LL301 van GPStrackstore zeker het overwegen waard. Deze tracker kun je ook gebruiken voor in de koffer. Wellicht dat je de tracker ook nog weg kan werken op een offroad fiets, fatbike of elektrische fiets. De tracker is voorzien van een krachtige batterij en wordt geleverd met een simkaart, die je 10 jaar lang bijna wereldwijde dekking geeft. In dit artikel bekijk ik de GTS-LL301 GPS Tracker, geef ik er mijn mening over en sluit ik af met een heldere conclusie met voor- en nadelen.

Wat is de GTS-LL301 GPS Tracker?

De GTS-LL301 GPS Tracker is een apparaat dat je helpt om de locatie van objecten of voertuigen te bepalen. In de bijbehorende app (Tracksolid Pro) zie je op een kaart waar de tracker zich bevindt. De LL301 maakt gebruik van verschillende systemen (GPS, BDS en LBS) om de positie vast te stellen. Het apparaat heeft een flinke batterij van 10.000 mAh. Hierdoor hoef je het niet steeds weer op te laden. Al is dit wel afhankelijk van de hoeveelheid updates die de tracker naar je moet versturen. Dit bepaal je echter volledig zelf (zie verderop in Drie verschillende standen van de GTS-LL301 tracker). Uniek is dat de tracker zelfs het omgevingsgeluid kan opnemen. Het apparaat is uitgerust met een sterke magneet, waardoor je het makkelijk ergens aan kunt bevestigen.

Goed om te weten: De simkaart (die bij het apparaat wordt meegeleverd) is 10 jaar geldig. Je kan de tracker volgen in bijna alle landen wereldwijd, op een aantal landen in Afrika, Midden-Oosten en afgelegen gebieden (Papoea-Nieuw-Guinea, Svalbard etc.) na.

Drie verschillende standen van de GTS LL301 tracker

De GTS-LL301 GPS Tracker kan je gebruiken in drie verschillende modi. Hieronder licht ik deze kort toe:

• Timed Mode: In deze modus stuurt de tracker op vooraf ingestelde tijdstippen locatie-updates. Je kunt zelf bepalen hoe vaak je deze updates wilt ontvangen.
  • Smart Mode: Dit is de standaardinstelling van de tracker. In de Smart Mode stuurt de tracker real-time locatie-updates. Dat betekent dat je direct een update ontvangt zodra de tracker in beweging komt.
  • Long Standby Mode: In deze modus staat de tracker het grootste gedeelte van de tijd in de stand-by stand om energie te besparen. De tracker stuurt alleen locatie-updates op momenten die jij kunt instellen.

Mijn mening over de modi: Het is erg handig dat je zelf kan kiezen hoe vaak en wanneer je een update wilt hebben van de locatie. In veel gevallen is de Long Standby Mode prima. Bij diefstalgevoelige objecten wil je het liefst wel de Smart Mode gebruiken, zodat je direct een update krijgt bij beweging van de tracker.  Dat je dit in kan stellen vind ik een groot pluspunt. Dit ontbreekt bij veel trackers nog wel eens.

GPS map BDS GTS LL301
Je kan deze tracker ook goed gebruiken voor het beheren van een wagenpark, oftewel: fleet management.

LBS, GPS en BDS: een korte uitleg

Hoe nauwkeurig een GPS tracker is, hangt vaak af van de manieren van locatiebepaling. De GTS-LL301 tracker doet dit op drie manieren. Je zou dus kunnen zeggen dat de tracker altijd een plan B heeft!

• GPS: Dit staat voor Global Positioning System en maakt gebruik van de satellieten die rond de aarde draaien. Dit is de bekendste manier van locatiebepaling in Nederland en België en wordt ook gebruikt in horloges en smartphones.
  • BDS: Je zou dit systeem het GPS kunnen noemen van China. Het werkt hetzelfde als GPS, maar maakt weer gebruik van andere satellieten om de locatie te bepalen. Mocht je interesse hebben, dan kan je er hier meer over lezen.
  • LBS, of Location Based Service, werkt een beetje anders. In plaats van satellieten te gebruiken om je locatie te bepalen, gebruikt LBS mobiele netwerken. Het werkt door het signaal van je tracker te lokaliseren via zendmasten van lokale providers. Dit betekent dat het je locatie kan bepalen, zelfs als je je in een gebied bevindt waar satellieten moeilijk te bereiken zijn,

Conclusie: Fijn dat de GTS-LL301 meerdere opties heeft om de locatie van de tracker te bepalen. Dit geeft wel een veilig gevoel.

Luisteren op afstand

Waar ik zelf erg fan van ben is de VoLTE Voice over LTE ( VoLTE ) is een LTE high-speed draadloze communicatiestandaard voor spraakoproepen met mobiele telefoons en dataterminals. Je kan het zien als de nieuwe standaard voor mobiel spraakverkeer. Dit betekent voor de tracker dat je op afstand kan luisteren naar het geluid in de omgeving van de tracker. In de wereld van GPS trackers wordt dit ook wel Remote Listen-in genoemd, of audiobewaking op afstand.

Mogelijkheden op een rij: waar de GTS-LL301 aan bevestigen?

De mogelijkheden van een goede GPS tracker zijn natuurlijk eindeloos. Hieronder zie je de eerste 15 dingen die in me opkwamen waar je het apparaat goed voor kan gebruiken:

• Auto’s
  • Vrachtwagens
  • Boten
  • Caravans
  • Koffers
  • Werktuigen
  • Containers
  • Antiek
  • Kunstwerken
  • Wandelen of kampeeruitrusting
  • Motoren
  • Trailers
  • Mobiele thuiswoningen
  • Landbouwmachines
  • Zeecontainers

Mijn mening over de GTS-LL301 tracker
4.5

Samenvatting

De GTS-LL301 GPS Tracker is een erg gave tracker. Dankzij de combinatie van GPS, BDS en LBS weet het vrijwel altijd (bijna wereldwijd!) een nauwkeurige locatie te geven. Het heeft een krachtige batterij van 10.000 mAh, waardoor je het niet vaak op hoeft te laden of te vervangen. De sterke magneet houdt de tracker stevig op zijn plek. De audiofunctie is een leuke extra toevoeging, al gebruik ik dit zelf niet enorm vaak.. Over het algemeen kun je zeker stellen dat ik erg positief ben over deze betrouwbare en veelzijdige GPS-tracker.

Pros

• Nauwkeurige locatiebepaling
  • Lange batterijduur